Auriculotherapie

Wat is Auriculotherapie?

Het basisprincipe van de auriculotherapie is dat het oor een afspiegeling is van het lichaam. Naast het feit dat het oor lijkt op een foetus in de baarmoeder, is de oorschelp een reflexzone gebied dat correspondeert met alle plekken van het lichaam.

​

Dr. Nogier ontdekte dat stimulatie van (113) punten op de oorschelp leidde tot reacties in de bloeddoorstroming. Het zenuwstelsel werd geprikkeld waardoor de polsslag veranderde. Die ontdekking was een doorbraak en wordt sindsdien Vasculair Autonoom Signaal (VAS) genoemd.

​

De prikkel die het oor krijgt kan variëren van een naald, een elektrische impuls, een chemische prikkeling tot een magnetische stimulans. Al deze vormen van auriculotherapie brengen een reactie teweeg. Deze reactie kan zowel negatief zijn (pijn) of positief (bestrijding van pijn of andere klachten).

​

De aandoeningen waar auriculotherapie goed bij kan helpen, zijn nogal uiteenlopend.

​

• Pijnbestrijding; bij allerlei pijnklachten kan auriculotherapie verlichtend werken. Bijvoorbeeld bij gewrichtsaandoeningen zoals reuma, jicht en botontkalking. Maar ook bij migraine, darmklachten, menstruatiepijn of bij tandproblemen kan deze therapie uitkomst bieden.

• Allergieën en luchtwegaandoeningen: astma, bronchitis, eczeem, chronische neusverkoudheid en voedingsintolerantie.

• Psychosomatische klachten: stress, slapeloosheid, fobieën en spanningsklachten.

​

• Stoppen met roken en bij andere verslavingsproblemen.