Image by Rosie Kerr

Naturopathie

Wat doet een Naturopaat?

In de Naturopathie ligt de nadruk op het zelfherstellend vermogen van ons lichaam, zoals dat bestaat in de natuur. Door middel van diverse natuurlijke therapieën, voeding, ontgiften, massages en leefstijladviezen zorgt de Naturopaat ervoor dat mensen van hun klachten afkomen en gezond blíjven.

Een dieet als therapie is meer dan een manier om de ziekte te genezen: het helpt te ontgiften en de afvalstoffen af te voeren, zodat in de toekomst het lichaam weer zelf kan zorgen voor zelfregulatie en genezing.

Hippocrates (460-377 v. Chr.) was van mening dat het in balans brengen van de lichaamsvochten essentieel was voor de gezondheid. In de moderne Naturopathie zijn we nog steeds van mening dat het lichaam in evenwicht moet zijn, en ziet de mens als een deel van de natuur: de mens moet functioneren in wisselwerking met zijn (eigen) milieu.

Naturopathie ondersteunt het zelfherstellend  vermogen van het lichaam bij ziekte om zo een meer diepgaand herstel te bereiken. Niet alleen de zieke organen worden behandeld, maar de mens als geheel. Vanzelfsprekend wil men net als in de Reguliere Geneeskunde, mensen beter maken en van hun klachten afhelpen. Naturopathie heeft echter nog een ander doel: ziekten voorkomen en de mens gezond houden, zodat men niet afhankelijk is van medicijnen.

In de moderne samenleving wordt het lichaam en de psyche van de mens ernstig bedreigt: stress, milieuverontreiniging en onvoldoende rust zorgen voor een breed scala van aandoeningen. Door middel van voedingsadvies, ontgiften, gastro-intestinale kuren, manuele handelingen, bewustwording en leefstijladvies, wordt het zelfherstellend vermogen van het lichaam geprikkeld om de regie weer terug in eigen handen te nemen. Op deze website kunt u alles vinden over de behandelingen die onze praktijk aanbiedt.

Wanneer kan Naturopathie helpen?

Omdat Naturopathie als doel heeft de mens gezond te houden en ziekten te voorkomen, kunt u bij een Naturopaat terecht met klachten die onduidelijk en vaag zijn. Als u merkt dat uw gezondheid niet optimaal is of als u adviezen zoekt met betrekking tot leefwijze, eetpatroon of om uw lichaam in balans te brengen, is het verstandig om het eens vanuit een Natuurgeneeskundige hoek te bekijken.

Naturopathie is daarnaast ook inzetbaar bij aandoeningen van duidelijke aard, zoals: spijsverteringsproblemen, spierpijnen, hoofdpijn, doorbloedingsproblemen, chronische ziekten, moeheid, gewichtsproblemen, infecties, concentratieproblemen, hypoglykemie, allergieën, luchtweginfecties of keel-, neus- en oorklachten.